söndag 4 mars 2012

Reality Check

"Jordgubbsdröm i vit choklad".  
Tog med dottern till Ica Maxi för veckans handling. I kassarna för dagen hade vi också diverse kalasingredienser. Jag veeeeet, jag fyllde år för snart en vecka sen, men nu var det dags för mig att bjuda igen till de som firat mig tidigare i veckan. Fyraåringen visste att vi skulle få gäster och gladde sig, men tittade ändå storögt på tårtan jag hade beställt och frågade vem det var som fyllde år nu.
-Jag fyller ju år, svarade den 35-åriga modern.
-Igen? svarade dottern och fortsatte: när är det egentligen min tur?

Inte än, hjärtat, inte än. Mamma har ett par tårtkalas kvar. Som alltid nuförtiden använde vi självscanningen när vi handlar, men jag blev mäkta förvånad när det pep till när jag skulle betala. Hade inte riktigt tid för avstämning idag nånsin kände jag, och förstod inte vad som kunde vara orsaken till att datorn bad mig att tillkalla personal. För många serpentiner? För lite grönsaker? Icke-ekologisk mjölk? Jag haffade en tjej som såg minst sagt stressad ut, men med tanke på köerna hade jag kanske blivit stående minst fem minuter att vänta annars, och det fattar ju alla att det är fem minuter man inte har. Den stressade tjejen kom fram och slog in sin kod.

-Du har köpt cider.
-Cider? Ja?
-Det är 18-års gräns på det.
-Jaha...

Skål för 18-åringen!
Jag gräver i väskan efter plånboken med ena handen och ett öga. Med det andra ögat försöker jag samtidigt se så att dottern inte vandrar iväg alltför långt. Får tag i mitt körkort och tittar lättat upp och sträcker fram det mot tjejen...som redan slagit in en ny kod, uppenbarligen tryckt på nånslags godkänd-knapp och är på väg bort! Hon vänder sig om precis när jag står med ett fånigt leende på läpparna och inser att den här knappt 20-åriga bruden inte vill se mitt leg. Hon är bombsäker. Kvinnan framför henne, med en vagn fylld med kommande veckans köttfärs, pasta, korv, milda ostar och blöjpaket, sätter henne inte i farozonen när det kommer till att hon skippade att kolla myndighetsdan.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar