tisdag 15 maj 2012

A day in the world

Jag läste om A day in the world och mindes något från mellanstadiet när vi skulle skriva om ”vår dag”. Brevet skulle sedan sparas till ”framtiden”. Undra vad det projektet hette och var breven finns idag? Jag minns att jag skrev om Ioan Ursut och jakten på honom. Minns ni honom? Han som rymde och det var polispådrag just de dagarna för att fånga honom efter en rymning.

Jag hade gärna läst min 11-årings text om den där dagen. Nu får man ju ändå lov att säga att det är framtid – 24 år senare. När jag idag fick nys om fotodokumentationsdagen A day in the world, tänkte jag att det kunde vara kul att göra samma sak igen. Knäppa ett par bilder om vår dag och skicka in dem. En vanlig tisdag. Hur svårt kan det vara?

En köttfärssåsmiddag anno 2012 i radhuset med två barn. Sagt och gjort. Jag tappade en unge på väg hem från dagis, hon ville in och leka med grannen så det blev bara jag och lillan som gick hem. Helt ok. Oddsen var goda för en lugn eftermiddag. Just middagar är jag rätt bra på att förplanera. Vi äter aldrig något som tar längre tid än en halvtimme att laga. Men ändå. Vissa dagar räcker det med en dotter och mig själv att ta hand om.

Mutade den trötta dottern med ett rån men fick ändå ha henne på höften största delen av tillagningstiden. Det är tillräckligt svårt att hacka lök med en dotter runt benen, omöjligt med en klängandes runt halsen. För att göra en ganska kort historia ännu kortare så kändes spisen som den var från 1800-talet idag och jag sprang som en dåre mellan olika sysslor utan att ha koll på vad jag stoppat i köttfärssåsen. När jag var klar och smakade av den, så var den god. Ändå tog jag en sista släng med handen in i kryddskåpet och drog fram pizzakryddan. Drog av locket – AV LOCKET – och kryddade köttfärssåsen med i runda slängar halva burken.

Efter en räddningsaktion som innehöll ketchup och creme fraiche som cover up, så lät jag tvååringen smaka. Finsmakare eller ej. Hon åt som hon brukar, det vill säga två portioner och när hon njuter som mest så drar hon skeden genom håret. Idag hade hon köttfärssås från pannan till bak i nacken.

Så var tror ni? Matchar köttfärssåsmiddagen Ursut? Bilderna kom liksom lite i bakgrunden vid tillagningen och vid bordet fanns ingen tid till fotografering. Då var stora hemma igen och ratade köttfärssåsen. Jag hade själv svårt att äta den och gjorde en tonfisksmörgås istället till mig, storasyster fick flingor.
Det var en (o)vanlig tisdag, men helt klart A day in the world.

Köttfärssås borde du väl klara?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar