lördag 19 maj 2012

Den anonyma desserten.

Det här till alla er som inte snyter ur er en fransk chokladtårta a la Leila Lindholm varje gång ni blir lite sugna på nåt sött. Den här efterrätten brukar jag göra då och då på kvällen när sötsuget slår till och den har säkert ett flashigt namn. Eller ett namn i alla fall, säkert är den också känd av alla. Lika gammal i efterrätternas medelsvenssonkokbok som den efterrätt jag för inte så länge sedan lärde känna som "bär med choklad i ugn", men som tydligen hade ett namn (Gino).

Eftersom jag inte vet vad den här desserten kallas, eller när jag smakade den första gången, så finns det heller inget recept. Lägg en näve (?) blåbär (eller hallon eller annan god frukt/bär) i botten på en skål. Tina dem innan. Eller inte, det är gott vilket som. Ringla lite honung på bären. Hoppa över honungen om ni vill, det gör min make och det är tydligen gott det med. Sen tar jag någon form av Kesella och klickar på. Min favorit är rabarber, men det funkar lika fint med vanilj eller hallon. En halv burk per portion brukar vara lagom. Smula ett Digestivekex på toppen av varje portion. Det går dock lika bra med ett halvt. Igår hade nämligen jag och barnen någon ätit upp alla Digestivekexen utom ett, så vi fick äktenskapligt dela på det sista.

Det var det hele. 

6 kommentarer:

  1. Socker?! (nää, honung räknas inte)

    SvaraRadera
  2. Inget socker! Jag vet att honung är töntigt, men det är faktiskt gott i den här desserten. Annars får du väl slänga på lite socker på bären. :-)

    SvaraRadera
  3. Men hörrni, testade variant på denna igår och det var århundradets godaste dessert för oss som gillar saltlakrits! Vispad grädde + smaksatt Kesella varvas med färska hallon, maränger och krossad turkisk peppar. GAAAAAAH vilken vinnare!

    SvaraRadera
  4. Åh, låter supergott. Måste testa. Men hmmm, hur krossar du den turkiska pepparn? Mortel? Har du en sån?

    SvaraRadera
  5. Jajamän, jag har en variant på mortel: brödkavel :0) Jag lägger ner några turkar i en påse och kör den dubbla varv och sen bankar jag på i full fart med kaveln. På köksbordet. Jag rekommenderar annat underlag om man är rädd om sina möbler. Det härliga är att man blir av med lite aggressioner dessutom.

    SvaraRadera
  6. Du kanske ska starta en matblogg för alternativa metoder?

    SvaraRadera