torsdag 24 maj 2012

Solsting och julafton



Igår blev det lite för mycket sol för den yngsta av oss. Hon har hostat och snorat i veckan, men plötsligt igår eftermiddag blev hon jätteslö och stekhet. Hennes ögon var halvslutna och hon däckade i mitt knä en stund, och vaknade ännu svettigare. Då la hos sig på golvet, under matbordet, där vi har skugga och altandörrens öppning svalkade lite. Strax efter konstaterade vi att hon hade 40,3 i feber. Jag var övertygad om att hon var sjuk, och ville åka till barnakuten. Maken övertalade mig att avvakta lite. Alvedon, baddad panna och tre timmars sömn senare så var hon på benen igen, inte så pigg, men i upprätt ställning och med öppna ögon. Vi fick i henne både välling och vatten och sen somnade hon om och sov till 8 imorse. Maken tog vab-dag men kunde konstatera att hon var i det närmaste feberfri och sitt vanliga pigga jag.

Så idag och ikväll har vi varit inomhus. Äldsta var på dagis och fick sin sol-, spring- och utedos där under dagen. Jag sa till barnen att vi kunde låtsas att regnade ute, men storasyster ville dra det ett steg längre och gick all in. Eftersom vi ätit prinskorv till middag så var det ju självklart att det idag var jul. Efter middag satte vi oss vid TV:n med nerrullade gardiner och kollade julkalendern från 2009, Superhjältejul. Någon gång har äldsta nämnt att hennes pappa heter Henrik, kanske är han också en superhjälte? Själv har jag försökt locka fram en liknelse mellan mig själv och Stålhenriks kärlek, Supersnällasilversara, men som alltid tittar dottern på mig med undrande blick och förstår inte alls vad jag far efter. Inga julklappar till henne.

Tack vare julkalendern så började också nedräkningen till julafton hemma hos oss idag. På dagen sju månader kvar. På frågan om vi kunde baka pepparkakor också så svarade jag nej. Nej, sa jag. Nej, det blir inga pepparkakor. Nej, inget papparkakshus heller. Sen var det väldigt nära att Supersnällasilversaras alter ego Supersurasunksara kom på besök.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar