fredag 4 maj 2012

Den (o)frivillige golfaren

Jag läste att Sveriges vackraste golfbana finns i Idre. Enligt samma källa ligger i alla fall en av världens vackraste golfbanor på Korsika. Det är möjligt. Sveriges vackraste golfbana-utan-bana måste dock ligga i Göteborg. Göteborg Citygolf är bara en Driving Range. Ingen bunker, ingen green och ingen flagga med hål. Ska man nu stå och slå, slå och slå bollar i tid och evighet, utan fysiskt mål, så måste det ju vara härligare att göra det med lite utsikt. Citygolf ligger längs hamninloppet, på en höjd och vid en strand. Vilka andra golfbanor-utan-bana kan slå det?




Golfskorna var på

En dag som igår, då är golf ganska kul. Solen sken och vi var åtta stycken som stod och slog tillsammans. Vi hade egen instruktör som påpekade våra fel ("Rak rygg, sa jag, är den verkligen rak? Kan jag lägga en klubba längs din rygg? Nä, där ser du") och kom med uppmuntrande tillrop när någon lyckades med något annat än att fisa iväg bollen några meter.

Jag är verkligen ingen inbiten golfare. Mitt tålamod räcker inte till att öva och öva, för att sedan gå en runda på minst fyra timmar (lika ofta i ösregn som i sol) och harva runt i en bunker största delen av tiden. För där hamnar man trots att man tänker "inte en bunker, inte en bunker". Eller just därför.

Detta var första och enda delen i ämnet golfbanor. Eller golfbanor-utan-bana för att vara petig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar