fredag 19 juli 2013

No more Alfons for you my friend!

Vår yngsta förmåga har senaste året haft en fäbless för Alfons Åberg. Förutom att hon tagit fasta på "jag måste kissa" vid varje nattning, så har hon anammat pappa Åbergs kedjerökande. Allt som oftast efter att glasspinnen är uppäten så blir pinnen en pipa.


Maken skrattade högt och försökte lära henne att puffa "röken" i mungipan. Det var tydligen lite för avancerat, vilket hennes mamma med moralpanik i bröstet var glad för. Min make tyckte jag kunde, i tur och ordning; tagga ner, lägga av, lugna ner mig, sluta fjanta. Han menade att varenda unge fick chokladcigaretter på lördagen när han växte upp. Det förekom inte i mitt hem. Rökning var en styggelse oavsett innehållsförteckning.

Visst, hans resonemang har en poäng. När områdets fjortisar 2024 tjuvröker för första gången så är det väl inte så himla troligt att vår dotter är sugen på att sitta där med en pipa. Oavsett hur duktig hon är på att puffa ur mungipan.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar