torsdag 4 juli 2013

Två avslutningar och en början.

Vad hände med den här veckan? Både vi och barnen har varit trötta, ur gängorna och allmänt irriterade. När maken och jag har sjunkit ner i soffan och räknat åren till pension, så har snarare barnen reagerat på tröttheten med att vara speedade och ofokuserade. Sjukt dålig kombo i småbarnslivet.

Idag har vår äldsta dotter slutat förskolan. Med risk för att med en karatespark slå in en redan vidöppen dörr, så måste jag ändå få ställa frågan: vad hände? När blev hon stor? Hon föddes ju nyss? Oktober 2007 känns som en nysning bort.

Yngsta dottern slutade på småbarn idag och börjar på storavdelningen i augusti. Huruvida hon är redo för det skulle man kanske kunna diskutera, till exempel med personalen på möbelbutiken i söndags. Treåringens balans mellan stor och liten visar sig dock på andra hållet när hon förnuftigt frågade sin fröken på dagis vad hon hade för planer på sin semester.

Ikväll firade vi barnens avslutningar och att min semester (?) börjar. Maken jobbar en dag till, men han fick följa med ändå när vi intog Hard Rock Café. Upplevelsen kan sammanfattas med att vi lägger ett karbonpapper på historien från februari när vi var där senast. Möjligen att några fler la märke till vår närvaro idag efter att den yngsta i sällskapet, precis när musiken tystande, gapat SLÄPP MIN ARM till sin mamma mitt på golvet. Även detta var favorit i repris, men denna gång hördes spridda skratt och jag tror att de flesta insåg mitt dilemma i att den arm som jag vägrade släppa satt på en treåring som drog åt det håll där serveringspersonalen sprang upp och ner med brickor i en brant trappa.

Imorgon när jag vaknar har jag semester! Eventuellt blir dock de kommande fem veckorna mer lika ett arbetsläger än ett pensionärsliv. Men det ska bli härligt ändå. Ska bara låta bli att nysa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar