lördag 20 juli 2013

En sommarpärla

Vilken perfekt julilördag! Barnen var glada. Föräldrarna var glada. Oftast en kombo som reagerar i samspel och idag var det på den positiva skalan. Vilka grundläggande ingredienser som gjorde den här soliga västkustdagen till en av sommaren pärlor vet jag inte. Men kanske var kvoten av tårfylld envishet fylld för juli. Eller så var det återseende av vänner som saknats oss när vi varit på resande fot. Eventuellt bidrog också värmen, en stor gräsmatta och bad i havet till att våra barn plötsligt kändes som flera år äldre och tog hand om sig själva medan mamman och pappan kunde fika, snacka och njuta av skuggan i bersån.

Mina tjejkompisar från gymnasiet, tillsammans med pojkvänner, sambosar och makar* och respektive pars barn, så blev vi en stor skara som var bjudna till en sommarstuga vid vackra Gullmarsfjorden. Jag hade så fullt upp med att uppdatera mig på allas liv, att jag totalt glömde att fota mina fina vänner och alla våra ungar. Det här var allt jag fick till:



Att barnen slogs i bilen hem och tjöt om ingenting av värde tänker jag inte ens nämna. Att den större av döttrarna dessutom sov 15 minuter på hemvägen, vilket samma sak som att ge vår 5,5-åring en näve ecstasy, och i detta nu sitter på altanen i nattlinne och crocs känns som en bagatell efter en strålande dag på västkusten.




*Förtydligande: En pojkvän, sambo eller make per kompis. Ingen har både ock. I alla fall hade de inte med sig fler än varsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar