söndag 13 april 2014

Nattsuddare. Eller inte.

Vissa ord har fått ny innebörd sen jag fick barn. En klassiker är ju "sovmorgon" som förr var mer än sovförmiddag, nuförtiden är skriker vi "yeey!" inombords när vi kisandes konstaterar att klockan passerat vargtimmen. De få gånger klockan visat över 08 när vi vaknat, har första tanken varit om någon kidnappat barnen.

En söndag som idag, när jag sovit tillsammans med tjejkompisar på barnfri plats, blev jag därmed närmast chockad när klockan var 08.35 när jag slog upp min svårt trötta ögonlock. Oh-my-god-snart-lunch-ju!

Nu har ju förvisso även detta med nattsudd tagit nya formationer. När vi förr gick ut för att hänga på en bar vid 23, hade vi nu vid samma tid hunnit med champagneskål, middag på lokal samt hunnit komma hem och krypa upp i soffan med benen uppdragna under oss (hörde jag mysbyxor på?) Vid 01 gäspade alla så mycket att ingen riktigt hängde med längre i vem som pratade om vad. (Just det kanske kan jämföras med barsnack förr i tiden när jag tänker efter...fast i annan form.)

Ett ord som inte är förändrat är vänskap. Det är möjligt, förstås, att vi inte pratade om huslån och förskoleplatser som sjuttonåringar. Och jag såg förvisso inga gula DrMartens-kängor i hallen den här gången. Förr anlände ingen i bil, och definitivt inte i en V70 med barnstolar och ett baksäte där någon strösslat enstaka fingervantar, trasiga McDonaldsleksaker samt såväl använda som oanvända snorpapper. Någons sminkväskan kanske var både större och dyrare än när vi dansade till E-type sommaren 1995. Men i övrigt. Oförändrat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar