lördag 26 april 2014

Sovmorgon, rymning och glassmysterium

Vi vaknade av ett vrål i morse. Fäktandes i dubbelsängen försökte vi väcka varandra och hitta yrvakna argument på två sekunder som bevisade för den andre att det i alla fall inte var vår egen tur att gå upp och ställa kaoset till rätta. Vrålet återkom och nu hörde både vi och grannarna att det var MAMMA någon ville tala med. Treåringen var vaken. Detta inferno räknas dock numera som en av årets finaste mornar. En snabb koll visade att klockan var åtta! 08.00! Det var nästan så att det lustfyllda ordet "sovmorgon" hade övergått i "försovning"!

Idag ska barnen få egentid på varsitt håll, en 24-timmars semester från sin mamma och pappa. De längtar båda två. Treåringen kunde knappt vänta tills idag och tog saken i egna händer igår. När jag bad henne "stanna i trädgården" medan jag lagade middag, hörde hon "spring för livet" och stack. Jag hittade henne förvisso två trädgårdar bort hos grannen, där hon enligt utsago skulle lära den 40-årige mannen och hans tonåriga dotter att cykla med stödhjul: "det måste man ju kunna, eller hur?" sa hon såg allvarlig ut. Hur uppskattat besöket var vet jag inte, men grannen i fråga hade i alla fall frågat maken senare om vi verkligen åt pasta och ketchup inlindade i pannkakor till middag. 

Jag tog barnen och köpte glass till kombinerat fredagsmys och penicillin-muta. Jag anar att någon på Triumfglass-fabriken hade en dålig dag?


Medan barnen får full uppmärksamhet på skilda håll, ska maken och jag njuta av sol, show, restaurang och goda vänner. Det lutar åt en bra lördag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar