tisdag 22 januari 2013

Nödig har ingen lag


Meddelande till eventuella gäster:

Med risk för att ropa hej: vår yngsta dotter är nu blöjfri, såväl dag som (en) natt. Där vi ser att hon har klarat två dygn helt prickfritt av toaträning, där ser 2,5-åringen själv att hon både kan torka sig, tvätta toaringen och aldrig mer ha blöja. Hon vill ha trosor även på natten. Efter nätter av falsk krupp har vi inte orken att vara vakna ännu fler nätter just nu, och byta lakan efter eventuella olyckor, så vi tänker låta henne sova i blöja de närmaste nätterna. Hon behöver dessutom lite finslipning i detaljerna kring ett toabesök.

När den här mamman skulle förklara varför 2,5-åringen skulle fortsätta att sova med blöja, men ha trosor på dagen: ”som mamma”, så blev något fel. Någonstans blev det inte som jag tänkt mig, och nu tror 2,5-åringen att alla sover med blöja; mamma, pappa, hundar, farfar, katter, gosedjur, dockor och alla som hon kunde komma på att berätta om. Jag övervägde att rätta henne direkt när jag insåg misstaget men log sedan ett skurkaktigt leende i smyg och sa inget. Hon går med på att ha blöja på natten, och vi får sova ostört till klockan 6.

Så: om du planerar att sova över hos oss någon av de närmaste dagarna, eller vistas i vårt hus och prata med våra barn, så vore vi tacksamma om ni kunde underhålla denna lögn. Du sover i blöja.

Ovanstående gäller tills föräldrarna sovit ikapp och återigen har lite sparkapital på energibanken. Då ska vi allihopa bli blöjfria. Om någon har nåt att invända mot denna typ av lögner i barnuppfostran, så är ni välkomna att klaga till jultomten på adressen: jagharaldrigsagtattbarnenblirutanjulklapparomdeinteskärpersig@nordpolen.se  

Slut på meddelandet.

2 kommentarer:

  1. Jag skulle då rakt aldrig ljuga för mitt barn! Eller komma med tomma hot. Eller muta. Eller tjuvnypa honom där ingen kan se. *host*

    SvaraRadera