söndag 20 januari 2013

Potträning pågår!

Jag hade tänkt vänta till juni, när vår yngsta dotter fyller 3 år, men hon ville tydligen annorlunda själv. Hon började i onsdags med en alla rätt-dag. Torsdag och fredag var lite skakiga, men i lördags gjorde vi oss redo att träna igen. Förmiddagen gick strålande, men på eftermiddagen gick alla fem par trosor åt, även om hon då och då lyckades säga till i tid.

Jag vill inte lägga någon press alls på henne i detta, hon är bara 2,5 år. Men idag på morgonen var det ju lögn att få på henne blöja, det var trosor och frasen "Ja ä sto tjej nu" som gällde. Vi har turats om att lurpassa på henne hela dagen. En enda fundersam blick eller ett extra andetag så har vi dykt på henne. Till och med storasyster har frågat lillasyster om inte hon ska hjälpa henne på toaletten. Hon har inte helt fattat grejen än, men idag missade hon bara en gång och hon har dessutom varit ute och lekt i bara trosor. Ja, inte bara, hon hade ju underställ, fleecetröja och overall också, vilket ju hade gjort potträningen något krångligare om hon blivit nödig. Det hade antagligen inte heller varit en angenäm upplevelse i -10 grader.


För att inte någon ska tycka att jag hänger ut vår dotter i hennes toalettvanor så kan jag rapportera kort om övriga familjemedlemmars toalettrutiner. De fungerar utmärkt. Enda missödet var när jag glömde ta bort den extra bebistoalettringen från sitsen efter dotterns besök. Jag hade lite svårt att få plats i hålet till holken så att säga, men det ordnade upp sig rätt snabbt. Slut på meddelandet.


1 kommentar:

  1. Jag var lite rädd där ett tag att vi skulle få ta del av allas upplevelser på dass... Men heja lilltjejen!

    SvaraRadera