fredag 19 april 2013

Imorgon är en annan dag

Sedan länge har vi misstänkt att femåringen har någon allergi eller annat problem med magen. Inför morgonens vårdcentralbesök hade jag lovat henne två saker; jordgubbsglass som muta och inga sprutor. Kanske ett stick i fingret, men inga sprutor. Mitt förtroendekapital föll rätt handlöst rakt ner och smulade sönder mitt löfte om inga sprutor, när det visade sig att hon fick lämna tre rör med blod samt blev undersökt där saker ska ut och inte in så att säga. Hon var så tapper och modig och även om hon fällde några tårar så klagade hon inte en enda gång.

Glasslöftet föll på diagnosen. Läkaren (som var superbra men så ung att jag först trodde hon var prao) trodde absolut på laktosintolerans, även om inte proverna är klara än, och de kommer testa brett för olika typer av mat. Tre veckor utan laktos är dock den första rekommendationen. Där rök alltså jordgubbsglass av den gräddiga sorten...

Dottern är lugn. Hon vet precis vilka produkter hon ska äta nu. En av hennes vänner på dagis äter inte heller laktos och hon var snarare glad att få dricka samma mjölk och äta samma bröd som henne. Min make och jag reagerade ungeför likadant - hur i hundan' ska vi nu kunna laga mat?! Vi älskar ju yoghurt, creme fraiche, pannkakor, röror och annat med laktosbas. Ingen av oss har ju heller nåt matintresse att tala om. Den ska lagas och ätas. Inte tänkas efter om och diskuteras.

Efter ett besök på affären tillsammans med dottern ikväll, så har vi löst mjölk- och yoghurtproblemet. Men hundra nya tillkom. Hur vet jag om det är laktos i maten? Det står ju inte? Jag vill ha en lapp på varan INNEHÅLLER LAKTOS. Nu är jag ju lite med i matchen, så ikväll har jag googlat och hittat den här sidan som nu blir min bibel till nästa matshopping. Idag blev det mest säkra kort: melon, jordgubbar, vindruvor och annan svindyr frukt. Ungen måste ju ha en goefrukost att se fram emot första dagen på sitt nya liv. Tids nog kommer hon ju inse att några av hennes älsklingsrätter är på den förbjudna listan, där maränger och chips toppar.

Men tack och lov löste sig glasslöftet sent omsider. Isglass. Jordgubb!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar