lördag 20 april 2013

Superlördag!

En aprildag i strålande solsken. Jag hade dock min tvivel om att dagen skulle bli så himla rolig. Maken är på konferens så det var jag, min trötthet och barnen hela dagen och hela kvällen. Jag satsade på en högoddsare och började dagen med att prova mina sommarkläder för om två veckor åker vi till solen! Vinterblek hy är ju inte den snyggaste accessoaren till vita kjolar och annat som kändes som en evighet sen man hade på sig. Det är lite guldfiskvarning på min garderob. Inte färgmässigt, men jag glömmer den från säsong till säsong och tycker mig således ha nya kläder varje gång en ny årstid nalkas. Rätt praktiskt. Tills jag såg de byxor jag just provat och tyckt var snygga och rätt i modellen, på ett foto från sommaren 2005.

Lördagsgodisstund i picknickstyle på golvet. Spenderade en timme i solen på lekplatsen. Lagade min första lunch på laktosfria ingredienser. Kanske räknas inte stekt potatis, korv och rivna morötter till Mannerström och gängets paradrätter, alla var nöjda och åt. Finns inget bättre betyg.

Femåringens simlektion var eldprovet, eftersom den rymningsbenägna och trotsiga lillasystern behövde passas medan femåringen hjälptes med dusch och ombyte. Överraskande nog föreslog lillasyster själv att hon skulle sitta i en barnstol för att inte bli blöt om fötterna i duschrummet. Hon satt blickstilla med en bok och sa inte ett ljud medan jag hjälpte hennes storasyster. Började tro att hon hade feber, men icke. Några minuter senare kom vi dock några steg närmare en kris när jag inte hade med mig en knäckemacka (?) i väskan. Otroligt nog sa hon i det läget ja till en banan istället. Ingen feber nu heller.

Eftermiddagen spenderade vi i Surte hos vänner. Det grävdes gropar, hoppades från gungor, filades på brädor, kivades, lagades cyklar, sparkades fotboll och satts i solstolar. Det sista vikt för mammorna. Vi serverades hemlagade, nygrillade hamburgare till middag.





Ingen slog sig hårt och alla var sams största delen av tiden, men jag förstod ändå exakt vad frun i huset menade när hon sa att mina döttrar har gett henne tvivel i tesen att pojkar är mer vilda av naturen än flickor. Jag tar det självklart som en komplimang.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar