lördag 27 april 2013

Itsy Bitsy Teenie Weenie Yellow Polka Dot Bikini (fast röd)

Jag köpte ny bikini idag. Två till och med. Och äldsta dottern var med. Förra året stod jag svettig, arg och blek i ett provrum på Lindex några dagar innan semesterresa och provade igenom deras sortiment av bikinis, som då endast bestod av trekanter utan stöd någonstans eller kupor med kuddar så att det enda som satt fast och bars på tron var de fd mjölkmaskinerna. Det slutade med enn panikinköp som jag aldrig var nöjd med. Det var en bra sommar på det sättet, förra året. Nästan ingen sol och ett linne på stranden funkade fint. Efter tre månader började en bygel arbeta sig in i mina revben. Förbannad över fult tyg, konstig passform, dålig kvalitet och sommar utan värme klampade jag in till Lindex och krävde pengarna tillbaka. Och fick det!

I år hade jag bestämt mig för att göra annorlunda. Således var det idag dags att prova mig igenom lagret hos en affär med bredare utbud än ovan nämnda trekanter och luftkuddar. Jag hade mina farhågor med tanke på att jag varken är 50+ eller har bh-storlek som står i mitten av alfabetet.


Dottern for runt som en guttaperkaboll och pekade på bikinisar hon tyckte jag skulle prova. Tillsammans med en expedit valde vi ut några och trängde sen ihop oss, dottern och jag, i ett provrum med precis samma hemska, vita ljus som förra året. Jag svettades lika mycket, men var inte lika arg  - inte ens efter de första bikinisarna åkt på och av lika snabbt. Dottern höll galgar, lämnade ut provat och kom med "råd". Hon fnittrade högt när jag provade en halterneck.

- Men mamma, man kan inte liksom hänga tuttarna på en tråd runt halsen!

Till slut gick det rätt bra. Kamikaze var inte längre rätt ord för dagens uppdrag. Det var förstås inte jättekul när dottern glatt satte sitt finger i min mage och sa att den såg så mjuk ut, men eftersom jag hellre visar mig naken på stan på storbildsskärm än medvetet medverkar till att hon eller hennes syster får en snedvriden kroppsuppfattning, så fick hon bara ett leende tillbaka. I konkurrens med Barbiesar som anatomiskt inte hade kunnat gå, prinsessor med getingmidjor utan lungor och småbarnsmodeller i utmanade vuxen-poser, så har jag en kamp att vinna. Den varken började eller slutade idag, men jag hoppas att en glad morsa i en rödprickig bikini som valdes utan att skrika varför i helvete tränar jag inte oftare och lever på sallad, gör väl i alla fall att min sida av vågskålen vägs upp något.

Med det sagt så tar jag ett glas vin och njuter av en stor bit Brieost. Dock inte iklädd bikini.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar