tisdag 29 juli 2014

(O)renande bad

Det är i alla fall ingen dålig kuliss som Österlen bjuder på. Barnens hallonskörd på morgonkvisten och frukosten i perfekt avvägd temperatur på uteplatsen, som kantas av rosor, var lika mysig som tagen ur en reklam för familjesemestern.

Än så länge har varken Lundell eller Ranelid dykt upp. Vi är ju knappast så patetiska så vi skulle åka och leta efter till exempel Lundells gård, men om vi hade gjort det så är den ju ändå inte lätt att hitta. Byn där han håller till må vara liten, men som maken sammanfattade det hela i den hypotetiska historien: Enda chansen att hitta hans hus är om han har en skylt utanför med "Öppna landskap / U.Lundell". Vi letade inte så länge, eller jag menar, vi skulle inte letat så länge om vi nu hade letat.

Men släng er i väggen, Ranelid och Lundell, idag såg vi Magdalena Graaf med sällskap på stranden. Om Maggan Graaf badar, så badar jag och håller tyst om algblomning, nersmutsat havsvatten och annat jag annars kanske hade andats om. Dagens strand var dock väldigt mycket bättre än gårdagens. Där låg drivor av plast och annat bös på både stranden och i vattnet. Idag fick vi reda på att strandrestaurangen där tydligen hade haft fest utomhus de senaste nätterna. Uppenbarligen badade vi i en flytande soptipp igår, och om jag tyckte det kliade efteråt då, så var det inget mot vad det gjorde idag när jag insåg exakt vilka typer av kroppsvätskor och annat som spillts ut i den där viken.

Så, Ranelid och Lundell, släng er i väggen. Imorgon åker vi till Ystad. Där bor Maggan Graaf och henne har vi redan träffat sett.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar