torsdag 24 juli 2014

Vättern runt

Vi gjorde en tredagars tripp genom Sverige med två delmål: Nyköping och Gränna. Vi blev på östkusten bortskämda med god grillmiddag i en sommarstugeträdgård i fantastiskt mysiga Nävekvarn, där min mammas mormor växte upp.Vi stannade ett dygn och hann med både att bada i Östersjöns Bråviken, gå på båtspaning i hamnen och äta lunch vid vattnet i Nyköping. Ingen ramlade i nånstans = framgång. Sen styrde vi mot väst igen.



Vi rullade in i Gränna onsdagseftermiddag. Startade med hemlagad glass och polkagriskokeri. Tjejerna tittade länge pch väl på kokeriet och fick sedan varsin klubba. Besöket höll på att bli dyrt då fyraåringen råkade snubbla och landade i en rea-låda med polkagrisar i massvis av färger. Men vi slapp betala, det var en del kross där ändå... Sen ville jag och tjejerna känna på Vätterns vatten, men de två yngsta hörde "bada med kläderna". Visst, det var 30 grader och stekande sol, så det kändes ok. Sen åt vi middag vid vattnet. Gick hyfsat bra. En annan unge skrek vid bordet bredvid medan våra satt still minst 75 procent av tiden. Åh ljuva musik när andras barn trilskas..! Borde ges ut på cd och delas ut till alla föräldrar som ibland vill dela ut hörselskydd till omgivningen (om du tycker att jag istället skulle få tyst på min egen unge så är du inte målgruppen). 


Höjdpunkten för sexåringen var dagens utflykt till Visingsö där vi åkte remmalag. Hon satt som ett ljus och njöt nog mest av oss fyra, i alla fall var hon den enda av oss som ville åka turen en gång till direkt, i 30-gradig värme. Fyraåringen ska också absolut ha cred för största delen av den dryga timmen som turen varade. Men för de tre-fyra gånger hon höll på att trilla av när hon nyfiket lutade sig fram, så skulle kanske maken och jag snarare behöva lugnande medicin. Till oss alltså.


Det var många år sen maken och jag var i Gränna, vi konstaterade att vi båda var barn när vi var där senast. Jag var där på campingminisemester med min pappa och syster. Varför vi skulle bo i tält för första och enda gången under min uppväxt förtäljer inte historien, men tälta skulle vi. Jag, runt 13 år gammal, packade en rätt rejäl resväska att ha med mig. Vi skulle vara borta en eller kanske två nätter som jag minns det... Sen ställde jag väskan i mitt rum och vi åkte. Utan väskan.

Det enda jag minns från hur vi löste klädfrågan, är att vi skulle köpa trosor i en damunderklädesaffär. Jag tyckte det var döpinsamt när någon expedit frågade om storlek och visade mig rejäla tanttrosor, som jag minns det. På kvällen, eller om det var på morgonen efter, fortsatte mitt tonåriga jag att klanta till det. Jag halsade en flaska vatten och slog i en framtand så att en bit av tanden ramlade av. Sen tror jag vi åkte hem.

Jag har ju dock velat åka tillbaka till Gränna, så jag måste ju ändå haft en mysig resa i övrigt den där gången för 25 år sedan. Men nu tog vi det säkra före det osäkra och tog in på hotell. Jag drack endast ur glas och maken hade ansvar för väskorna.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar