onsdag 30 juli 2014

Det tar sig!

Jag tror det vänder nu. Vi behövde förvisso slå lite i botten först, innan det började gå uppåt. Imorse klagade sexåringen på kliande röda prickar på kroppen. Lite prickar är ju ingen fara tänkte vi och åkte till Ystad. Det var det fler än vi som gjorde. Ungefär alla i hela Skåne måste åkt dit just idag. Vi blev snart varse om att där startade en jazzfestival idag - med tillhörande jazzmusikfestivaltåg genom centrum. Det var säkert fantastiskt bra om man gillar jazz. Det gör inte vi. Sen kom regnet. Det öste ner precis när vi skulle äta lunch i en utomhusträdgård. Sexåringen klagade på sina prickar som blev fler, och det var fler som ville äta än som fick plats i matsalen inomhus.

Vi fick mat till slut, och strax efter slog vi (förhoppningsvis säger jag, naturligtvis säger maken) i botten vad gäller den här semestern. Vi fick konstaterat att prickarna antagligen är en reaktion på de bakterier som finns i vattnet vid algblomning, de bildas när bakterierna tar sig in i huden. Just det tycker jag låter så äckligt, att trots att reaktionen är ofarlig och hon bara behöver lite allergimedicin, så ville jag helst skrubba henne och allt vi äger med klorin. Och här skulle jag vilja lägga in en stor fet smiley som kräks. Lätt att orsaken till de här prickarna hamnar i samma kategori som hårlöss och mask i magen (som vi dock inte haft, men ändå, låter ju asläbbigt).

Vi lämnade Ystad, regnet och folket. Tog oss tillbaka till Kivik och underbara (nu börjar superlativen) hästgården Svabesholm! Medicin till sexåringen, kaffe till mamman, glass till alla och en hund att klappa för den som ville. Rogivande omgivning, trots grå himmel och blöt trädgård, och där kom den. Tanken! Kan man hyra rum här? Vi kanske skulle komma tillbaka och bo här..? Maken hängde inte riktigt med i svängarna, men han är å andra sidan redan anpassad till Skånelivet. I alla fall svarade han "Kivik" redan i tisdags när servitrisen i Simrishamn frågade var vi kom ifrån.
















Vi lämnade stället motvilligt, men barnen behövde ut och springa. Så vi åkte till nationalparken Stenshuvud ett par kilometer bort. Vi gick in en skog, uppför en backe och ut på en platå. Det ska vara väldigt vackert på Stenshuvud, och ja, så klart det är. Såg jag höga, gröna träd? Ja. Såg jag Hanöbukten med milsvid utsikt? Ja. Såg jag skogssniglar och skalbaggar? Ja. Jag är inte rätt person att intyga om parkens storslagna skönhet. Men det var en skön stämning och go utflykt. Ungarna sprang sig svettiga och maken och jag hann byta några ord med varandra på nedvägen. Jackpot!













Vi avslutade dagen med fiskbuffé från fiskaffären nere i Kiviks hamn, och olika äpplemuster från trakten. Fullträff! Regnet kom strax efter att jag tog bilden nedan. Men det gör inget. Lika arg som jag var på regnet i Ystad, lika mysigt tycker jag det är nu ikväll när vi sitter inne i stugan. Barnen sover nu och vi ska ta ett glas vin. Kivik; det går bra nu.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar