söndag 23 december 2012

God jul!

Julefriden lurar i hörnen och har visat sig i små doser då och då sen ett par veckor tillbaka. Nu är det bara en julklapp kvar att slå in, skinkan är griljerad och provsmakad, och jag har köpt nya kläder till mig själv att ha på julafton.

De sista julklapparna köptes igår. Shoppingturen i sig var på minussidan från friden. Inköpen var dock lyckade. Efter ett par timmar gjorde vi ett spontanstopp hos en vän till oss som nyss flyttat in i ny lägenhet. Vi satt en halvtimme i hennes kök, bland tidningspapper, porslin och omaka ljusstakar på bordet. Hon bjöd på apelsiner och drack mineralvatten. Avspänt och oplanerat - det blev positiva utslag på julefridsskalan.

Fler plus: Liseberg för en vecka sedan.

Granen kläddes förra helgen, den har fått stå intakt hela veckan (plus). Huset städades bara på ytan, ändå lyckades vi slå ner en tavla och maken tappa en glödlampa i golvet. Glassplitter i två rum (minus). Jag köpte julgodis igår och sa förnuftigt att ingen skulle äta av det innan julafton. Jag var först att öppna kolapåsen i förmiddags (plus - godis kan aldrig vara minus).


Jag är inte ute efter någon sagojul med tindrade ögon på barnen och perfekt kokad gröt. Alla traditioner gör mig lite cynisk. Jag hade inte förväntat mig att sitta här på kvällen innan julafton och längta efter morgondagen. Men femåringens spänning vid läggningen idag fick min julstämning att fara upp i topp. Den slungade mig tillbaka till när jag var barn och vaknade tidigt och låg och lyssnade på om jag kunde höra tomten komma och lämna ett morgonpaket. Känslan när jag slog upp ögonen och där låg en julklapp bredvid kudden.

-Vi hoppar över boken idag, mamma, det är så spännande. Jag måste sova snabbt nu så det blir jul snart.

God jul!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar