lördag 15 december 2012

Morgonsnack med en femåring

Klockan 05.50 lördagmorgon.

-Mamma, får jag se på TV?

(Inget svar. För 104e helgmorgonen i rad hoppas mamman att dottern ska somna om när svaret uteblir. Har aldrig funkat).

-Maaaaaammmma. VAKNA!

-Skrik inte, alla sover ju. Jag sov med. 

(Lögn. För 104e gången)

-Får jag se på TV?

-Nej, klockan är inte morgon. Försök vila lite till. Blunda och ligg bredvid mig.

(Dottern sätter sig upp)

-Mamma, varför har inte tomten renarna med sig när han kommer?

-Hm, jadu…vad tror du?

-Ameh, JAG vet ju. DU får säga.

-Vet du..? Vad vet du?

(Har dottern kommit på tomtelögnen?)

-Jag vet ju att renarna står parkerade på Willys. Man får ju inte köra bil i vårt område. Inte ren heller. Visste
du inte det eller?

-Hehe, jojo. Det visste jag ju. Så klart inte tomten kan komma in med renarna då.

(Tystnad. Så länge att mamman nästan hinner slumra och hoppas på att dottern blivit trött.)

-Men mamma… varför SER jag inte renarna på himlen?

-Öööh… Vet inte? Det är ju inte julafton nu… Vi kanske kan se dem på julafton?

-Nä, det kommer jag inte. De är ju OSYNLIGA.

-Jaja, så kanske det är…

-Ameh, klart det är. Annars skulle alla vilja åka med tomten ju.

(Tystnad)

-Mamma, får jag se på TV?

-Ja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar